Tuesday, December 22, 2009

suka2

i love photography...
well, i don't know everything about it, but i do have a little knowledge,
so, if i start spurring out photography jargons, suke hati aku,
ape aku peduli ko nak kate boring ke ape.

setengah orang, tau nak menyengih dpn kamera je, tapi cakap sket psl kamera, mula la buat2 bosan. dan posing x tentu pasal. aku tau stengah bab bosan, but deal with it..

ADe 1 kes, aku baru nk setting kamera, lens pon baru nk pasang, flash baru nk pasng, tiba2 dah terpacak posing dpn kamera,,,pastu ade hati nk cakap "very the unprofessional"....WTF...aku baru je sampai tempat tu and event pon mulanya tidak...aku hempuk kang.


tambah lagi orang2 berduit, dah ade kamera mahal x reti nak pakai, pastu harapkan orang lain mengambik gambar, bai x payah.

Dan 1 lagi aku x paham, beria2 nak beli SLR, pastu nak beli paling power and x reti pakai...kalo dah beli pon, last2 tersimpan dalam beg x terpakai....waduh..

Untuk aku, ITS an Insult, sebab aku minat dan aku bersaving nk beli, money doesn't grow on trees...

seriously, aku dah encounter ramai camni....tanya model ape pakai, cakap "ntah, pakai je, beli aje"....at least tau la brand ape instead of tatau apape...yg paling x tahan claim amik course photography, tanye kamera model ape tatau...hampeh...

same la kalo duit banyak sangat, claim alang2 baik beli model paling canggih la, power la, tapi looking back at cara treat kamera lama, baik x payah...unless betol2 nk ade interest in photography...

One more, pakai Dslr nk tunjuk and berlagak cool....adooi, sindrom paling aku x tahan...ko bajet ko lord of the world ke bila pakai Dslr? gantung Slr kat leher jalan buat muka berlagak...adeyy...padahal pakai model biasa and kitlens je...orang lain lens berpuluh ribu pon x menunjuk...

Aku pakai mid level Slr, and aku masih blaja lagi, and gamba2 aku amik, kalo aku tunjuk kat orang pon sebab aku excited, bukan atas sebab menunjuk-nunjuk atau riak, tapi in the same time nk share ngan orang ape aku nampak through my own eyes dan jugak keindahan alam Allah buat untuk kita....kalo sesape fikir aku mcm menunjuk, Silap besar la.

teringat phrase Din kayu (izzudin)..it kinda goes like this

"aku tengok ko ni x macam budak2 lain, bebudak lain giler hipster, pakai SLR, t shirt ngan jeans indie, tapi shooting mode auto memanjang...."

It doesn't matter model kamera ape ko pakai, janji cara ko amik gamba and setting betol...aku ade tengok orang pakai canon 350D dengan kit lens ( entry level, model paling basic) produce gambar yg sangat awesome, compared to orang pakai full frame, lens mahal beribu-riban camera tapi gambar macam sampah...but hey, it's not me to judge...it's an advice....

If u have it already, utilize it...make an effort...bukan nak tunjuk cool je...aku appreciate orang2 yg dengar ape aku cakap psl photography dan tunjuk interest..dan jugak orang2 yg mengajar aku...bende2 camni mmg akan slalu blaja...same goes ngan orang yg betol2 serious nk get into photography....ingat, explore setting2 lain, bukannye main mode auto je...

Mesej ini tidak ditujukan kepada sesiape dan tidak bermaksud untuk memburukkan atau menyakitkan mana2 individu....mesej ini disampaikan untuk orang BERFIKIR.....hal orang ngan duit diorang mmg hak diorang, tapi ni practically pendapat aku...

OUT.

2 comments:

Anonymous said...

u'll be a good photographer one day... keep it up!!!

dee.m.s said...

Well expressed Paan! I sniri baca jadi charged up lepas baca this post. haha.

Yeah!!! keep up the passion mate!
you know it's worth it :)